Powered By Blogger

Saturday, January 29, 2011

kisah 17 Januari 2011..adik kemalangan

Isnin, 10.30 mlm, dpt panggilan dr my mom..gitau yg adik eksiden..x tau mcm mana perasaan nih..my mom gitau yg abah, & jaja dh gerak ke hospital..my mom x leh ikut coz kesihatan dia x mengizinkan lagik..mmg risau, b'debar, semua ada..then, try call hp adik..nasib bek ada org jwb..

aku : hello..aiman mcm mana?? ni sape
kwn adik: ye makcik, aiman dlm ambulans ni..makcik pergi hospital K.B yer..
aku: ni kakak aiman, bkn mak die..
kwn adik:oh..sorry kak..aiman patah kaki kak
aku: hah?? yeke(sambil kuar air mata)...

aduhhh...terus kuar air mata waktu tu..dh x leh cakap lagi..terus letak phone & terus call my sis jaja..mau tau cite pasal adik.. mlm tu mmg xleh tido langsung..setiap masa, mesti call my sis & abah..my mom pulak duk risau kat umah..aduhh...nape la semua ni jadi kat family kami..semua ni dugaan dr NYA..
jam 11.30mlm..my sis jaja, & abah skarang kat hospital Kota Bharu..bile dgr cite dr my sis pasal adik..mmg aku xleh thn mau nangis..my sis cite, adik meraung kuat sgt sbb x tahan sakit..tp masa tu, dia mmg x sedar..darah kat muka byk sgt..bile doc buat x-ray, tau2, peha sebelah kiri adik patah..
bile dpt tau peha adik patah, terus semangat aku down..mmg xleh fikir ape2 lagi...ya allah, kuatkan semangat adik..beri dia kekuatan utk dia tempuh dugaan yang hebat ini...

my mom call, mintak kami balik..esok pagi, terus call PK1 kat skolah..ckp kat dia, mintak cuti rehat utk dua hari coz blk kmpung tgk adik yg eksiden..sgt x sbr mau blk tgk adik..kami b'tolak petang coz tunggu abg ipar yg keje..tp, abg ipar t'pksa outstation pulak..t'pkasalah aku pulang ngan kakak & anak buah jerk..gilir2 drive ngan akak..selasa, jam 10.00mlm, kami sampai kat umah..
jam 11.00 mlm, sy & jaja ke GH..mau tunggu adik mlm ni..abah dh ada kat sana..so, bile kami pergi sana, blh la abah balik umah..bile smpai je kat GH, hati sgt b'debar2..

boleh kah aku tgk adik terlantar kat katil hospital nih???
kuatkah aku???
aku dpt thn kah dr menangis???
risau..risau..yang teramat..

kalau blh, x mau menangis dpn adik..coz x mau patahkan semangat dia..
sampai je kat wad 30(pembedahan lelaki), hati terus hiba yang teramat bile tgk keadaan adik..aku mmg xleh terima..ya allah..duagaan apakah ini???nape adik yg terima semua ni..??aku x boleh salahkan takdir..aku kena terima semua ni..

masa tu, mmg x sanggup tgk adik..bygkan, kaki sebelah kiri dibalut & langsung x boleh bergerak..muka sebelah kiri hampir 70% luka..bibir bengkak,pecah2..

macam mana adik nak makan???
macam mana adik nak jalan lps ni???

dua benda tu aku duk fikir....
sampai je aku kat sana, adik sdg lena tdo..tp bile die dgr suara aku, dia terus bgn..ya allah, kuatkan semangat aku..aku x mau nangis dpn adik..aku borak2 ngan adik..tanya dia sakit ke x???aku risau yg teramat coz adik t'sangat lah manja dgn kami walaupun umurnya dah 17thn..tp kami anggap adik masih keanak2-anakan..
tetiba, adik gitau yg dia lapar..masa tu dah kol 12tgh mlm..kesian pulak aku dgr dia ckp gitu..aku n jaja terus kuar pi beli makanan..masa pi beli makanan, dlm kete, aku nangis sepuas2nya...nape aku lemah semangat..mmg xley tgk adik jd cam gitu..

esoknya..pagi2 , jaja ke sekolah..aku yg jaga adik kat hspital...kol 8.30pg, abah dtg...doc pun ada melawat adik, & ada ckp yg adik akan dioperate peha utk masukkan besi pg tu jgk...lega hati aku bile doc ckp gitu..lg cpt buat, lg bgs..xde la adik duk tanggung kesakitan lama2..
tp, tunggu punya tunggu..sampailah ptg, lngsung xde apa2..doc janji nak operate pagi tu, tp kami tunggu sampai ptg, xde buat apa2..aku dh x tahan tgk adik duk sakit mcm 2..terus kami b'bincang mau discharge kan adik & pindahkan ke Kota bharu medical centre..mmg silap kami x hantar adik awal2 ke KBMC..coz, ambulans yg pi hntar ke GH..bile dpt tau GH mmg slow, lambat, n segala mcm, terus aku jadi anti & nak marah ngan pegurusan hospital kerajaan nih..x tepati janji..pengurusan pun lembab..punya lah byk alasan bile kami mau discharge kan adik..sampai kami seakan2 nak bergaduh dgn nurse2 n doc kat sana..pasni, aku syorkan sape2 je, better choose private hospital..walaupun kos agak mahal, tp mmg berbaloi & puas hati...

19hb..jam 7.00mlm, adik sekali lagi dibawa naik ambulans utk dipindahkan ke KBMC..aku mmg x sanggup tgk adik menahan kesakitan bile nurse nak pindahkan dia dr katil...bayangkan, 6 org yg angkat adik masa tuh..mmg aku x sanggup tgk dia sakit...

aku: adik sabar yer..kak ngah ada kat sini..k.ngah x balik..teman adik kat sini
adik: k.ngah jgn balik penang lagi..kalu k.ngah balik, sape nak jg adik...

sayu hati aku bile adik ckp gitu..aku pulak langsung x leh tinggal kn adik..sepanjang jg adik, aku langsung x blk umah..duk jg dia jerk..aku mmg kesian kat adik...sampai je adik kat KBMC, terus dibawa masuk ke bilik x-ray..DR.abang namanya..yg jd doktor pakar tulang & doktor yang operate adik..

esoknya, jam 8.30pg, adik dibawa ke bilik bedah...b'mula saat itu, aku mohon doa dr TUHAN agar adik kuat semangat...
sebelum masuk bilik bedah, adik tido je..aku kejutkan adik..

aku: adik..bangun..kak ngah nak lap badan..jap lg, adik masuk dewan bedah..adik kena tahan walaupun sakit..byk2 selawat..ingat tuhan..k.ngah tunggu adik kat sini..
adik: nanti masuk dewan bedah, doktor bius ke x??
aku: mesti la doktor bg ubat bius, nanti adik xkan rasa sakit..

saat2 adik dibawa ke dewan bedah...
alhamdulillah..semuanya selamat...adik bertarung di dewan bedah lbh kurang 2 jam lebih...kami semua bg semangat kat adik..yg dia kena kuat, kena tahan sakit..ada hikmah di sebalik semua ni...
yg aku paling risau..adik nak SPM tahun nih...aku harap sgt, adik cpt sembuh & blh pergi skolah mcm biasa...

*adik dh x boleh bwk motor lagi tau..pas ni, kena blajar bwk kete pulak*


kronologi kejadian eksiden adik & kwn nya::

jam 10.00 mlm...adik blk dr tusyen sejarah...
jam 10.15mlm..adik dilanggar oleh kete yg nak wat u-turn dpn masjid telipot..adik yg bwk motor, n kwn nya kat belakang..
dua2, melambung dr motor..adik luka kat muka sebelah kiri, & patah peha kiri..
kwn adik pulak , patah kaki kiri...
tuan punya kete, langsung x tlg adik & kwnnya, tp lari.. & dianggap kes langgar lari...nasib bek no plate ketenya t'cabut.. & abah ada simpan no.plate kete tuh...

maaf ye tuan punya kete..aku t'pksa pamerkan no plate nih..yg langgar lari adik aku..sekurang2 nya dtg la tunjuk muka, mintak maaf ...tp, langsung xde sikap b'tanggungjawab atas kesalahan sendiri..

*kalo aku dpt tuan punya kete tuh, aku mau dia ganti balik kesakitan yg adik alami skarang nih, kalo x disebabkan ko yg langgar adik, adik x kan jd mcm skarang..
tp, aku kena terima ketentuan dr DIA..DIA yg menentukan segala2nya..mungkin ada hikmah di sebalik semua ni..*


apa2 pun, yg jadi ttp jd..aku & family tabah terima semua dugaan dari DIA..kami sentiasa bg semangat dan harapan pd adik utk dia teruskan hidup dengan semangat baru...
 
semangat baru utk adik...
XBOX...present birthday utk adik dr kami semua..kami sayang adik..besday adik 20 januari..& masa tu adik masih kat KBMC..thn ni, adik sambut birthday kat KBMC..kami semua m'doakan adik cepat sembuh...

lastly, terima kasih buat kwn2 adik, yg x pts2 dtg melawat adik kat hspital.. yg 2, 3 kali dtg pun ada..thanks coz kamu semua dtg bg semangat pd Nur aiman syazwan bin hj bakhari..
SIC students @ kwn2 adik..thanks to all..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...